Zandhappend de snelste
Dat het lastig word begint iedereen te begrijpen. Niet het rijden want iedereen is inmiddels doorgewinterd na onze vorige trips. Maar de grensovergangen zullen niet misselijk zijn. De grens met Mauritanië zal een halve dag kosten en wat handgeld voor geleverde diensten. De voertaal is vloeiend Arabisch wat ook enerverend zal zijn. De AK47 zal nooit ver van je af zijn…Visa koop je aan de grens. Verzekering ook?
West Sahara bestaat niet meer . Is geannexeerd door Marokko en geen grens meer! Wel de mijnvelden die polisario achtergelaten heeft. Op papier is de oorlog over….
De grens met Senegal zal het zelfde gaan. Veel tijd zal het kosten en communiceren in je moerstaal. Dat doen zij ook. We zullen een carnet du passage nodig hebben omdat ons vervoer ouder dan 8 jaar is. Verkrijgbaar bij de anwb of bij de grens verkrijgbaar voor het 10 voudige. Bellen met ambassade werkt niet omdat er geen directe nood is. Overnachten in een wigwam voor de grens behoord tot de logica. Dat de oversteek geld gaat kosten is een gegeven en bijdehand zijn over de prijs werkt averechts . Deze oplichtingsvorm is diep geworteld tot de hoogste officier aantoe. Dus moeten we meedoen aan deze ellende anders kun je simpel terug. Gelukkig is het een enkele reis. Meer dan helft van het land is gevuld met IS strijders. Dit ligt tegen Mali en laten we links liggen…..
Mauritanië is het land waar de slavernij pas 18 jaar terug formeel verboden is en pas sinds 5 jaar bestraft? Maar dit zijn dode letters want er is niks verandert. Nog steeds is 20% van de bevolking slaaf! Het is meestal de etnische minderheid Haratine waarbij dit geoorloofd is. Ontsnappen kan haast niet want dan straft Allah je….En wij maar ingewikkeld doen over zwarte piet, roetpiet en regenboog Piet?
Vol gas hier doorheen rijden en niet stoppen. Zal niet eenvoudig worden want na 200km houd het asfalt op en zitten we in de Sahel.
Na wat honderden kilometers stof gehapt bereiken we de grens met Gambia. Dit schijnt de makkelijkste van Afrika te zijn zonder paniek of corruptie.
Het is de zwakste economie van de wereld. Het inkomen ligt rond de 1000$. Onze auto’s zullen welkom zijn bij de dokters.Deze enclave die volledig omsloten is door Senegal. Iets dat overgebleven is uit het koloniale overheersing door Frankrijk en Engeland .Na de instorting van het Britse wereldrijk begon onrustig tijden. Dit is over nu. Het land heeft een democratie met het leger op de achtergrond.Het land is 250 km lang en hooguit 50km breed.
We passeren Dakar wat toch een mythische is voor ons. Het blijft onlosmakelijke verbonden aan de rally, wij doen eigenlijk het zelfde. Niet met geavanceerd materiaal maar met Rudy en met grenscontroles .
Dakar is de kleinste stad van Gambia omdat het eiland waar het op ligt vol is simpel. We bereiken het over het strand net als de rally. Een weg is er eenvoudig niet en het strand is hard naar het schijnt. Dan richting de hoofdstad banjul die aan de andere kant van de rivier de Gambia ligt. Het zal hilarisch worden om er te komen. Overbeladen veerboten etc.
We zullen langs de ggd moeten omdat alles waar je dood aan kan gaan hier voorkomt. Eten langs de weg is zelfmoord terwijl je toch in de steden prima Franse keuken kan vinden met vers stokbrood.
Ondertussen ligt er weer een yamasuki uitelkaar. De buitenkant zag er toch prima uit…,gelukkig hebben we nog even
Groet Case