Met een lach en een traan…

Op 2 okt. 2021, om 16:03 heeft Iris Tuinen Hoveniers <info@iristuinen.nl> het volgende geschreven:

Onzekerheid en veranderingen

29-9-2021 de loods

De vergading is goed voorbereid door onze generaals Rudi en Alex

Alleen die weet ook niks met zekerheid te vertellen.

Iedereen is aanwezig en vraagt over de motoren, de permits, de kosten, waar de pas te gebruiken voor in en uitvoer van de motoren etc. etc.

De noordelijke route via Kirgizstan, Tadzjikistan etc. wordt niks.

China is op slot en blijft dat tot ver na de winterspelen in peking.

Mocht daar een besmetting gevonden worden sluiten ze de gehele stad hermetisch af en mag je niet eens meer naar buiten.

Dat geld ook voor de rest van China waar reizen verboden wordt etc. etc.

Misschien later of in een volgend leven, helaas het is niet beter.

Maar we zijn nog niet verslagen!

We kunnen ook onder langs via Iran.

Dat kan via de boot naar Oman dan via Qatar over de Perzische golf naar Iran en dan naar boven. 

Dan rijden we via new Delhi naar Mumbai en verschepen onze motoren en de transporter. 

Zelf vliegen we naar waar hij aankomt. Weer een hoop geregel natuurlijk.

Of via Pakistan naar Belochistan naar Iran.

Dat is de mooiste optie; we zijn motorrijders en geen zeebonken, tenminste ik niet.

Beluchsstan word spannend van op alle fronten!

Alleen Belochistan boezemt me ontzag in..

Of dat mogelijk is hangt van de gratie Gods af. Belochistan is van oudsher onrustig.

Daar reizen is alleen mogelijk in konvooi met een leger van soldaten.

 Dit wordt geregeld door de staat die zorgen wil voor een rustig verloop van de trip. 

Slapen in safe huizen of een jeep met een paardendeken…. Mits je de permit krijgt.

De enige geopende overgang met Iran is bij Taftan waar je komt via Quetta.

Een trip van 631 km slechts. Hier is de dreiging het grootst. Een Kalasjnikov is daar net zo normaal als bestek.

dit is het uiteindelijk doel; de grens Pakistan /Iran.

Volgens ingewijden moet dat te doen zijn mits je de juiste permits en visa hebt

De onrust is veroorzaakt door de emir Abdoer Rahman van “Afghanistan” die in 1881 de Durand line bedacht hebben. 

De bron van alle ellende, de Durand line. 2700 km lang . Tussen de Pakistaanse provincie Wariristan en de Afghaanse provincie Paktika. De geest van durand achtervolgt grensgebied wat bol staat van smokkel en onrust…
Buiten alle onrustige verhalen om blijft het weer een sprookje voor een motor rijder.

Dit om het imperialistische Engelse rijk tegen te houden om Afghanistan bij India te voegen.

Prima idee alleen Afghanistan bestond nooit en nog niet. 

Het is een land van onafhankelijke krijgsheren en ongekroonde koningen die de stammenwetten handhaven; de Pashunwali.

Dat geld ook voor Pakistan wat dezelfde roots heeft.

Voeg daar bij bijv. de Pashtun een moslim groepering (zowel in Pakistan wonend als in Afghanistan) die denken dat ze afstammelingen van jozef zijn. 

Ook de sabbat belijden en besnijden ze de jeugd net als de joden maar wel moslim zijn?

Kortom dit joodse verleden is discutabel maar had de onrust in stand

Pakistan is nog steeds in oorlog met India en heeft zijn handen vol aan de bewaking ervan.

Ze leiden terroristen op in Pakistan die de grens moeten verdedigen met Afghanistan zodat ze er zelf geen werk aan hebben. 

Dus niet voor de toeristen!

Technisch feest in Steenderen

Vorige week zaterdag zijn Kep, Ruud en Frits naar een sleuteldag 2021 van Royal Enfield geweest. Georganiseerd door Jan Achterkamp uit Steenderen die zorgde voor info, onderdelen , en verhalen over het wonder op wielen ; de Enfield. Want het ophemelen van hare Koninkijkheid stond bovenaan die dag.

Dus mijn sleutel vrienden heen. 

Ik dacht altijd dat ze alles al wisten maar zoiets was blijkbaar nodig. 

Onze minder technische leden bleven wijselijk thuis, lopen toch maar in de weg.

Met 15 Enfield eigenaren werd de dag gevuld met wetenswaardigheden en ander technisch geneuzel.

De oudste niet lopende Enfield van ons meegenomen en verdomt ze kregen hem nog aan de praat ook! Wel met onderdelen van de Enfield club als bobine, startmotor, en accu. 

Onze oudste heiligdom de eer om weer te roken!

De onze waren overleden na 60 jaar trouwe dienst

Tevreden keerden ze huiswaarts om de avond te vullen met drinken van gekoeld gerstenat.

de kok zorgde voor de vitamine!

Ik dacht dat we de enige Enfield liefhebbers waren wat ik dus grandioos mis had.

De volgende dag krijg ik te horen dat onze maat ton een zware kuur moet ondergaan i.v.m. met iets ondragelijks. En een dag later is de big trip voor ton over.

Denk je dat de taliban of el qaida je het leven zuur kunnen maken.. Maar meerijden doet hij toch zeker!

Maar nogmaals we laten ons door niks en niemand uit de weg slaan, Ton geneest en rijd op kop de volgende trip!

Ton is niet de laatste vrees ik die mankerende is… Het word tijd dat we gaan dat is duidelijk, de wil is er!

het barste van de Enfield liefhebbers die gewoon rijende kwamen of het Honda”s waren

Hasta la vista!

Dit vind je misschien ook leuk...